Az 5 legfontosabb tanács

Az 5 legfontosabb tanács

Szívünk egészségének fenntartása érdekében bizony nap mint nap cselekednünk kell. Kulcsfontosságú kérdések, hogy „mit?”, „mikor?”, „hogyan?”, „mennyit?”, „mivel?”, és ez a sor még sokáig folytatódhatna. A tudatos életmód gyakorlása elengedhetetlen. Tudatos. És hogy mit is jelent, igazából ez a szó? Azt, hogy mindent, amit saját magunk alakíthatunk az életünkben, azt alakítsuk is! Már szinte minden témában a kulcs a tudatosság. Ám szívünk esetében ez a hozzáállás még fontosabb szerepet játszik.

  1. 1. Tudatosan csökkentsük káros szenvedélyeinket!

A dohányzás a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának egyik legfőbb okozója. Ami igazán aggasztó e tény kapcsán, hogy a dohányzó emberek önmagukat sodorják bajba, hiszen ez a rizikófaktor tudatos életmóddal kontrollálható lenne. Szervezetükbe nem csak nikotin kerül a cigarettafüsttel, hanem számos másik méreg is, mint például kátrány, szén-monoxid, formaldehid, hidrogén-cianid is. A dohányzás romboló hatása magas vérnyomásban, magas koleszterinszintben, érszűkület kialakulásában vagy akár stroke és infarktus formájában is megnyilvánulhat. Emiatt erősen ajánlott – akár szakember segítségének igénybevételével – letenni a cigarettát! Soha sem késő!

A dohányzáson kívül az alkoholfogyasztást is érdemes csökkenteni a kardiovaszkuláris megbetegedések megelőzésének érdekében. Az alkohol mérsékelt fogyasztása – például nem több mint 1 dl vörösbor naponta – viszont egyesek szerint egyenesen hasznos is lehet, és számos orvos által ajánlott. Növeli a „jó” koleszterin szintjét a szervezetben, csökkenti a vérrög képződés esélyét és meggátolja az artéria sérülését. Természetesen a bor, mint minden, mindenki szervezetének működésére más hatást gyakorolhat, ezért érdemes orvosunkkal megvitatni, hogy valóban jótékonyan hat-e a mi esetünkben is.

  1. 2. Rendszeresen vizsgáltassuk ki magunkat!

A tudatos életvitelbe beletartozik a szükséges információk beszerzése is. Szívünk egészsége nem játék, nem ajánlatos fejünket a homokba dugni. A rendszeres kivizsgáltatás kétféleképpen segíthet: amennyiben szívünk a kimutatások szerint egészséges, megnyugodhatunk; ha pedig a mért értékekből kiderül, hogy a vérnyomás, a vércukorszint, a koleszterinszint vagy a trigliceridszint nem optimális, akkor még időben tudunk cselekedni annak érdekében, hogy ne jussunk el súlyosabb stádiumig, akár az infarktusig, stroke-ig.


Amellett, hogy tisztában vagyunk saját állapotunkkal, arról is érdemes informálódni, milyen szív- és érrendszeri betegségek fordultak már elő korábban a családban, ugyanis a tulajdonságokkal együtt a betegségekre való hajlamot is örököljük felmenőinktől. Ha tisztában vagyunk a ránk leselkedő veszélyekkel, életmódunk tudatos felépítésével, elkerülhetjük a bajt.

Az 5 legfontosabb tanács
  1. 3.Tudatosan figyeljünk oda az étkezésre!

Szervezetünk abból gazdálkodik, amit mi juttatunk be étel és ital formájában. Akkor miért ne figyelnénk oda, és terveznénk meg tudatosan, hogy milyen tápanyagokkal segítjük testünk működését?! Sok szív- és érrendszeri megbetegedéshez a helytelen táplálkozási szokások vezetnek. A különféle tápanyagok bevitelének egyensúlyának megtartása elengedhetetlen. A szervezetnek szüksége van vitaminokra, ásványi anyagokra, fehérjére, zsírra és szénhidrátra is. Ideális esetben több rostban gazdag zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk, míg csökkentetett mennyiségben cukrot és telített zsírokat tartalmazó ételeket, így távol tarthatjuk az elhízás veszélyét. Emellett érdemes a só bevitelt redukálni, hiszen túlzott használata növeli a magas vérnyomás kockázatát, ami infarktushoz is vezethet.  

  1. 4.Mozogjunk rendszeresen!

A rendszeres mozgás rendkívül jótékony hatást gyakorol szívünk egészségére több szempontból is. Akik hetente háromszor 1-1 órát mozognak, nagy eséllyel elkerülik az elhízást, tehát megelőzik a túlsúly által okozott szívbetegségeket. Ezen kívül a testmozgás pozitívan befolyásolja a vérkeringést, és erősíti a szívet.

A legtöbbször említett, legértékesebb mozgásforma a futás, melyet célszerű a friss levegőn végezni. A természetben nyugodtabbá válunk, és lehetőségünk nyílik az egésznapi stressztől megszabadulni.
Friss kutatások szerint a napfénynek olyan jótékony hatása is van, amiről eddig nem hallhattunk. Felszabadítja a bőrben tárolt nátrium-oxidot, amely folyamat a magas vérnyomás enyhítését eredményezi. Ezesetben nem a D vitamin éri el ezt a hatást, hanem az UV sugárzás. Természetesen vigyázni és a mértékletességet megtartani itt is érdemes, hiszen ha túl sok napfénynek tesszük ki bőrünket, az könnyen bőrrákhoz vezethet.

  1. 5.Tudatosan szedjünk gyógyszert a hatékony megelőzés vagy akár létező betegség orvoslása érdekében!

A tudatos életmódhoz hozzátartozik a megfelelő gyógyszer szedése mind megelőzés, mind a betegség kezelése céljából.  Az Aspirin® Protect 100 mg megakadályozza a kóros mértékű vérrögképződést, így csökkentve az infarktus előfordulásának kockázatát. Hatóanyaga, az acetilszalicilsav megakadályozza a vérlemezkék kóros összetapadását, és ezáltal az ereket szűkítő vagy elzáró vérrögök képződését.

Az Aspirin® Protect tabletta szedése ajánlott heveny szívizomelhalás (miokardiális infarktus) kockázatának csökkentésére szív- és érrendszeri kockázati tényezőkkel rendelkező, 45–79 év közötti férfi- és 55–79 év közötti nőbetegek esetében, a haszon/kockázat (pl. gyomor-, bélrendszeri vérzés) arány értékelését követően.

Hatóanyag: acetilszalicilsav. Vény nélkül kapható gyógyszer. Bayer Hungária Kft. 1123 Budapest Alkotás u. 50.

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!