Mozogj az egészségedért!

Mi történik az ízületekkel az elhízás hatására? Amikor az elhízás hátrányairól esik szó, hajlamosak vagyunk megfeledkezni a túlsúly egyik legkellemetlenebb és legfájdalmasabb velejárójáról, a mozgásszervi elváltozásokról. Mit tehetünk magunkért, hogy továbbra is aktív életet élhessünk?

Hol fáj?

Mozogj az egészségedért!

Dr. Szabó Csilla reumatológus szerint a mozgásszervi megbetegedések olyannyira gyakoriak, hogy minden ötödik beteg derékfájást panaszolva keresi fel a háziorvosát. A teherviselő ízületeket minden egyes pluszkiló nagyon megterheli. Így a túlsúly ízületi károsodást okozhat a csípőben, a bokában, a lábban és a gerincben. Hogy miért éppen a derékfájásos panaszok a leggyakoribbak, annak egyszerű oka van: életünk folyamán a gerincünket éri a legtöbb terhelés.  Nagyon fontos a jó stílusú ülés – hangsúlyozta Dr. Szabó Csilla –, főleg az ülő foglalkozást végzőknek. A gerinc számára talán legrosszabb pozitúra az előrehajlás, például amikor fogmosás közben a mosdókagyló fölé hajolunk. Az esetek többségében ilyen helyzetben szokott kijönni az igen nagy idegfájdalmat okozó gerincsérv.

Ilyenkor a porckorong belső, kocsonyás része a gerinccsatorna irányába boltosul, majd átszakítva a porckorong külső felületét, létrejön a sérv, amely szinte elviselhetetlen idegfájdalommal jár.

Érdemes néhány szót ejteni a lábfej torzulásairól is. A születéskor még keskeny lábfej az idők folyamán egyre inkább kiszélesedik, megjelennek a fájdalmas bütykök. Ha már kialakult a bütyök, először ne operáltassuk meg, a lábfejboltozatot kell mindenekelőtt rendbe tenni, ami azért is nagyon fontos, mert így elejét vehetjük a térd- és csípőízületi kopásoknak is.

Mozgásunkat jelentősen korlátozhatja még a vállfájdalom, ami egyben intő jelnek is tekintendő, ugyanis negyven százalékos arányban cukorbetegeknél fordul elő. Ezért törekedni kell a vércukorszint normál tartományban tartására, mert ezzel a diabétesz reumatológiai szövődményei elkerülhetők.

A helytelen táplálkozással függ össze a köszvény is, amely az átlagnál gyakrabban fordul elő túlsúlyos személyeknél. A köszvény az anyagcsere zavarából fakadó betegség, aminek során megnövekszik a vér húgysavtartalma és húgysavas kristályok rakódnak le a különböző szövetekben, elsősorban az ízületekben. Jó tudni, hogy az Országos Reumatológiai és Fizioterápiás Intézet (ORFI) éjjel-nappal fogadja a köszvényes betegeket. Ne szenvedjünk feleslegesen reggelig, hanem azonnal keressük fel az ORFI ügyeletét, ha éjszaka tör ránk a köszvényes roham!

Mozogj az egészségedért!

A mozgás létkérdés

Életünk fontos és kikerülhetetlen velejárója a testmozgás. Dr. Pavlik Gábor, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karának egyetemi tanára azt tanácsolja, találjunk olyan szabadidősportot, mely örömforrás is egyben. A futás – valljuk be – eleinte biztos, hogy nem szerez örömöt, de ha kellően kitartóak vagyunk, és legalább negyedóráig nem adjuk fel, szervezetünkben kisvártatva felszabadulnak az ún. örömhormonok – idegen szóval endorfinok –, amelyeknek kedélyjavító és fájdalomcsillapító hatásuk is van. Így örömforrássá válhatnak még azok a mozgásfajták is, amelyek önmagukban nem azok.

Mire jó a D-vitamin?

A magyar lakosság D-vitamin ellátottsága igen alacsony, ami fokozott rizikót jelent egyes betegségek kialakulására nézve. A szervezet számára nélkülözhetetlen D-vitamin nem csupán vitaminként, hanem a kalcium-anyagcserében endokrin hormonként funkcionál. A D-vitamin javítja az ízületek állapotát, az izmok egyensúlyérzékelési képességének növelésével csökkenti az elesések számát, és gátolja a csontritkulás kialakulását.

Sajnos a táplálkozás révén nagyon kevés D-vitamint tudunk a szervezetünkbe juttatni, ezért egészséges felnőtteknek napi 2000 NE (NE = nemzetközi egység) D-vitaminkészítmény szedése ajánlott ősztől tavaszig. Fontos tudni, hogy a D-vitamin a nap ultraibolya sugárzásának hatására a bőrben szintetizálódik, ezért nagyon fontos lenne, hogy eleget tartózkodjunk a szabadban.

Mozogj az egészségedért!

10 jó tanács az egészséges ízületekért

  • 1. Próbáljuk meg magas rosttartalmú, jó ételekkel csökkenteni az éhségérzetet! Együnk tehát sok zöldségfélét és teljes kiőrlésű gabonát, legyen étrendünk vitaminban és ásványi anyagban gazdag, igyunk eleget és mozogjunk rendszeresen!
  • 2. Amikor még csak kismértékű a porcpusztulás, szedjünk porcépítő készítményt! Ennek jótékony hatását érezni fogjuk!
  • 3. Üléskor csökkentsük a ránk nehezedő nyomást! Derékhajlatunkat hengerpárnával támasszuk ki!
  • 4. Próbáljuk ki a középen lyukas ülőpárnát! Használatával felszabadul az elnyomott vérkeringés, és megelőzhető a monoton ülés miatt kialakuló aranyér.
  • 5. Fájós ízületünket megkímélendő, kerüljük a mozgást? Semmiképpen sem! Minél kevesebbet mozgunk, annál inkább elsorvad az izomzatunk, és a helyzet csak egyre rosszabb lesz.
  • 6. Ha fájdalmat érzünk mozgás közben a térdünkben, vegyünk erőt magunkon, rögzítsük térdtokkal, és ha kell, botra támaszkodva járjunk. Sokat javíthat az állapotunkon a gyógytorna, amellyel a négyfejű combizom megerősíthető.
  • 7. Előzzük meg a lábfej torzulását! Biztosítunk jó statikát a lábfejnek! Ezt kellőképpen tágas és kényelmes cipő viselésével, illetve talpbetéttel érjük el.
  • 8. Kerüljük az alkohol tartalmú italok és bizonyos ételek – például a fehérjében dús húsfélék – túlzott fogyasztását, mert ezek köszvényes rohamot válthatnak ki!
  • 9. Próbáljuk ki a táncot! A tánc nem pusztán sport, hanem egyben kellemes társasági együttlét is. A zenére végzett mozgás közben megtanulhatjuk, hogyan alakíthatjuk, formálhatjuk át a testünket, mindemellett felgyorsul az anyagcserénk, és felemésztjük az elfogyasztott pluszkalóriákat.
  • 10.A D-vitamin képződéséhez már napi negyedórányi napfény elegendő. Figyeljünk oda, hogy elegendő D vitamin kerüljön a szervezetünkbe!

A kérdéssel kapcsolatban bővebb információ:
Kor Kontroll Társaság honlapján - http://www.korkontrolltarsasag.hu/
Magyar Obezitológiai és Mozgásterápiás Társaság (MOMOT) honlapján - http://www.momot.hu/

Az Aspirin® Protect tabletta szedése ajánlott heveny szívizomelhalás (miokardiális infarktus) kockázatának csökkentésére szív- és érrendszeri kockázati tényezőkkel rendelkező, 45–79 év közötti férfi- és 55–79 év közötti nőbetegek esetében, a haszon/kockázat (pl. gyomor-, bélrendszeri vérzés) arány értékelését követően.

Hatóanyag: acetilszalicilsav. Vény nélkül kapható gyógyszer. Bayer Hungária Kft. 1123 Budapest Alkotás u. 50.

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!