Miért érdemes csökkenteni a sófogyasztást?

Miért érdemes csökkenteni a sófogyasztást?

Az elmúlt évszázadokban gyökeresen megváltoztak a táplálkozási szokások, beleértve a sófogyasztást is. A magas sóbevitel azonban számos betegségnek, így a magas vérnyomásnak is fő kockázati tényezője. (2,3) De tudjuk-e, hogy milyen hatással van a só az egészségünkre és miért tanácsos a sófogyasztást csökkenteni? Cikkünkben tippeket adunk hogyan tudja a napi sófogyasztását csökkenteni és így hozzájárulni szíve egészségéhez.

A sóbevitel és a magas vérnyomás betegség közötti összefüggés

Szinte minden családban elhangzik a vasárnapi ebédnél a figyelmeztetés, hogy „ne sózd halálra az ételt, nem egészséges”! De tudjuk-e, hogy milyen hatással van a só az egészségünkre és miért tanácsos a sófogyasztást csökkenteni?

Széleskörű vizsgálattal igazolták a sóbevitel és a magas vérnyomás betegség közti összefüggést. Kapcsolat van továbbá a sóbevitel és a vizelettel ürített só (nátrium) mennyisége között is, ami pedig hatással van a szisztoléX szisztolé
szívösszehúzódás
s és a diasztoléX diasztolé
a szívműködés elernyedési (telítődési) időszaka
s vérnyomásra is. E vizsgálat adatainak elemzése szerint a vérnyomás emelkedést előidéző nátrium-bevitel küszöbértéke 2,3 g/nap, azaz kb. 5 gramm só/nap. (Az irodalomban két megnevezést használnak: nátrium, illetve a só = nátrium-klorid = NaCl, 1 g nátrium 2,5 g konyhasónak felel meg). (2)

A témával foglalkozó kutató (Kaplan) véleménye szerint, ha a nátriumbevitel meghaladja azt a küszöböt, amelyet az emberi szervezet kezelni tud, akkor annak meghatározó szerepe van a magas vérnyomás betegség kialakulásában. Ebben közrejátszhat az is, hogy a vese nem képes eltávolítani a szervezetbe kerülő sótöbbletet. (2)

A kutatások azt is kimutatták, hogy a túlzott nátrium, illetve sóbevitel nemcsak a magas vérnyomásnak a fő kockázati tényezője, hanem a koszorúér-betegségnek és a strokeX stroke
agyi keringészavar, szélütés (két fő formája a vérzéses és az iszkémiás stroke)
-nak is. (2)

egy tégely só

Csökken a vérnyomás, ha csökkentjük a só bevitelt?

Jó, hír, hogy már régóta ismert tény, hogy a sófogyasztás visszafogása, csökkenti a vérnyomást, amely kedvezően hat a szív- és érrendszeri események hosszú távú kockázatára. (4)

Ezt több kutatásban is megfigyelték, hogy a csökkent nátrium tartalmú diéta, kedvező vérnyomáscsökkentő hatással rendelkezik hipertóniás betegek kezelésénél. (2)

Sófogyasztás, táplálkozási szokások, a sófogyasztás ajánlott mennyisége

A megváltozott táplálkozási szokások miatt, a magas sófogyasztás általános a jóléti társadalmakban és így a modern idők számos betegségének forrása. (3)

A szervezet számára kis mennyiségű nátrium is elegendő szervezetünk élettani folyamatainak fenntartásához. Az átlagos napi nátrium-bevitel 3,95 g/nap világszerte, ami kb. 9.8 g/nap sófogyasztásnak felel meg, ami jóval meghaladja a szakmai társaságok által ajánlott határértékeket. (3) Ez a 9,8 g, ami a fentiek szerint az áltagos napi sófogyasztás világszerte, körülbelül egy púpozott teáskanál sónak felel meg. Belegondolni is sok, hogy ennyit elfogyasztunk minden egyes nap. Különösen akkor megdöbbentő ez a tény, ha figyelembe vesszük, hogy a VIII. Magyar KardiovaszkulárisX Kardiovaszkuláris
a szívhez és az érrendszerhez tartozó, szív- és érrendszeri
Konszenzus Konferencia táplálkozásra vonatkozó ajánlása kevesebb mint napi 5g sófogyasztást javasol, ami ennek a mennyiségnek alig több, mint a fele. Mégis mit tehetünk, hogy kevesebb só alkalmazása mellett se érezzük úgy, hogy ízetlenek az ételek? Az ajánlás szerint alkalmazzunk többet más fűszerekből. (1)

A feldolgozott élelmiszerekben a gyártás során hozzáadott só mennyiségének csökkentése (amely 75 %-ban a nátrium forrása) lenne a logikus módja annak, hogy elérjük a mérsékelt étrendi nátriumcsökkentés előnyeit. Ellenőrizzük az élelmiszerek csomagolásán lévő címkét, melyen az összetételnél jelzik a nátrium mennyiségét. A 400 mg/adagnál több nátriumot tartalmazó feldolgozott élelmiszer fogyasztásának elkerülése hasznos a betegek számára az alacsony sóbeviteli cél eléréséhez. (5)

Rengeteget tehetünk azzal is, ha egyre kevesebb feldolgozott élelmiszert fogyasztunk és az otthoni ételkészítésnél pedig csökkentjük a felhasznált só mennyiségét. Itt a fokozatosság lehet a vezérelvünk.

különféle fűszerek

Az alábbi tanácsokat érdemes megfontolni.

  • Apránként kezdjük el csökkenteni a főzéskor szokásosan alkalmazott só mennyiségét. Mindig kerüljön csak egy csipettel kevesebb só a levesbe, de tegyünk bele egy extra fokhagymagerezdet helyette. A csökkentés mértékét fokozatosan növeljük, amíg el nem érjük a kívánt, közel 50%-osX os
    száj
    csökkenést!
  • Rakjuk el a sót az asztalról, hogy ne is legyen szem előtt a kísértés.
  • Szokjunk le az ételek automatikus, kóstolás-mentes után sózásáról!
  • Szerezzünk be új, izgalmas fűszereket. Ha nagyon hiányzik a só, helyettesítsük ezekkel az ízélményt és figyeljük meg, mennyivel izgalmasabban lehet így étkezni!
  • Az üzletek polcain megtalálhatóak a tengeri sók is, melyek íze erőteljesebb, mint az asztali sóé és számos más vegyületet is tartalmaz. Tévhit azonban, hogy ezeknek a nátrium tartalma alacsonyabb. Az asztali, vagy más néven konyhasó nagyságrendileg 40% nátriumot tartalmaz. (6)
  • Böngésszen receptjeink között, hogy inspirációt kapjon egészséges és sóban szegényebb ételek készítéséhez!

 

Összefoglalásul megállapítható, hogy a klinikai vizsgálatok alátámasztják az étrendi nátriumbevitel csökkentésének jelentőségét a vérnyomás csökkentésében, így a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében. Az étrendi nátrium bevitel csökkentésének gyakorlati megvalósítása összetett, nagy odafigyelést kívánó feladat, de hosszútávú előnyeit figyelembe véve fontos életmódbeli kezelési módszer és célkitűzés.

Mit tehet szíve egészsége érdekében?

  1. Ügyeljen a napi sófogyasztására!
  2. Rendszeresen mérje vérnyomását! A vérnyomás méréssel megfigyelheti, hogy a sófogyasztás csökkentésére tett erőfeszítései hoznak-e eredményt. Felismerheti továbbá a magasvérnyomásX magasvérnyomás
    A magasvérnyomás a magas koleszterinszint, a diabétesz és bizonyos életmódbeli kockázatok mellett a szívbetegségek egyik legfontosabb rizikófaktora. Magyarországon is népbetegségnek számít, a felnőtt lakosság 15-20, a 65 felettiek több mint fele szenved ettől a kórképtől. Egyszerűen szólva a…
    betegség fennállását és a rendszeres vérnyomás kontroll fontos az esetleges gyógyszeres kezelés követésére is. Ha vérnyomásértéke meghaladja a 140/90 Hgmm határértéket, konzultáljon kezelőorvosával!
  3. Igazolt szív- és érrendszeri betegség esetén kövesse orvosa útmutatását az életmódbeli és gyógyszeres kezelést illetően!

 

Hivatkozások

PP-ASP-HU-0170-1-03-2024

 

A cikket az Aspirin®  Protect forgalmazója, a Bayer Hungária Kft. készítette.

Kapcsolódó cikkek a témában:

Az Aspirin® Protect tabletta szedése ajánlott heveny szívizomelhalás (miokardiálisX miokardiális
szívizomhoz tartozó
infarktusX infarktus
belső szervet tápláló verőér eldugaszolódása miatt létrejövő, többnyire ék alakú elhalás
) kockázatának csökkentésére szív- és érrendszeri kockázati tényezőkkel rendelkező, 45-79 év közötti férfi és 55-79 év közötti nőbetegek esetében, a haszon/kockázat (pl. gyomor-, bélrendszeri vérzés) arány értékelését követően, valamint átmeneti agyi keringési zavar (TIA) és az agyi keringészavar következtében kialakuló szövetelhalás (agyi infarktus) megelőzésére felnőtteknél.

 

PP-ASP-HU-0153-1-11-2023



Acetilszalicilsav tartalmú, vény nélkül kapható gyógyszer. Bayer Hungária Kft. 1117 Budapest Dombóvári út 26.

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!