Az 5 legfontosabb tanács

Az 5 legfontosabb tanács

Szívünk egészségének fenntartása érdekében bizony nap mint nap cselekednünk kell. Kulcsfontosságú kérdések, hogy „mit?”, „mikor?”, „hogyan?”, „mennyit?”, „mivel?”, és ez a sor még sokáig folytatódhatna. A tudatos életmód gyakorlása elengedhetetlen. Tudatos. És hogy mit is jelent, igazából ez a szó? Azt, hogy mindent, amit saját magunk alakíthatunk az életünkben, azt alakítsuk is! Már szinte minden témában a kulcs a tudatosság. Ám szívünk esetében ez a hozzáállás még fontosabb szerepet játszik.

1. Tudatosan csökkentsük káros szenvedélyeinket!

A dohányzás a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának egyik legfőbb okozója. Ami igazán aggasztó e tény kapcsán, hogy a dohányzó emberek önmagukat sodorják bajba, hiszen ez a rizikófaktorX faktor
tényező, összetevő
tudatos életmóddal kontrollálható lenne.(1) Szervezetükbe nem csak nikotin kerül a cigarettafüsttel, hanem számos másik méreg is, mint például kátrány, szén-monoxid, formaldehid, hidrogén-cianid is. A dohányzás romboló hatása magas vérnyomásban, magas koleszterinszintben, érszűkület kialakulásában vagy akár strokeX stroke
agyi keringészavar, szélütés (két fő formája a vérzéses és az iszkémiás stroke)
és infarktusX infarktus
belső szervet tápláló verőér eldugaszolódása miatt létrejövő, többnyire ék alakú elhalás
formájában is megnyilvánulhat.(2) Emiatt erősen ajánlott – akár szakember segítségének igénybevételével – letenni a cigarettát! Sohasem késő!

A dohányzáson kívül az alkoholfogyasztást is érdemes csökkenteni a kardiovaszkulárisX kardiovaszkuláris
a szívhez és az érrendszerhez tartozó, szív- és érrendszeri
megbetegedések megelőzésének érdekében.(1) Az alkohol mérsékelt fogyasztása – például nem több mint 1 dl vörösbor naponta – viszont egyesek szerint egyenesen hasznos is lehet, és számos orvos által ajánlott. Növeli a „jó” koleszterin szintjét a szervezetben, csökkenti a vérrög képződés esélyét és meggátolja az artériaX artéria
ütőér, verőér
sérülését.(3) Természetesen a bor, mint minden, mindenki szervezetének működésére más hatást gyakorolhat, ezért érdemes orvosunkkal megvitatni, hogy valóban jótékonyan hat-e a mi esetünkben is.

2. Rendszeresen vizsgáltassuk ki magunkat!

A tudatos életvitelbe beletartozik a szükséges információk beszerzése is. Szívünk egészsége nem játék, nem ajánlatos fejünket a homokba dugni. A rendszeres kivizsgáltatás kétféleképpen segíthet: amennyiben szívünk a kimutatások szerint egészséges, megnyugodhatunk; ha pedig a mért értékekből kiderül, hogy a vérnyomás, a vércukorszint, a koleszterinszint vagy a trigliceridszint nem optimális, akkor még időben tudunk cselekedni annak érdekében, hogy ne jussunk el súlyosabb stádiumig, akár az infarktusig, stroke-ig.

Amellett, hogy tisztában vagyunk saját állapotunkkal, arról is érdemes informálódni, milyen szív- és érrendszeri betegségek fordultak már elő korábban a családban, ugyanis a tulajdonságokkal együtt a betegségekre való hajlamot is örököljük felmenőinktől.(1) Ha tisztában vagyunk a ránk leselkedő veszélyekkel, életmódunk tudatos felépítésével, elkerülhetjük a bajt.

Az 5 legfontosabb tanács

3. Tudatosan figyeljünk oda az étkezésre!

Szervezetünk abból gazdálkodik, amit mi juttatunk be étel és ital formájában. Akkor miért ne figyelnénk oda, és terveznénk meg tudatosan, hogy milyen tápanyagokkal segítjük testünk működését?! Sok szív- és érrendszeri megbetegedéshez a helytelen táplálkozási szokások vezetnek. A különféle tápanyagok bevitelének egyensúlyának megtartása elengedhetetlen. A szervezetnek szüksége van vitaminokra, ásványi anyagokra, fehérjére, zsírra és szénhidrátra is. Ideális esetben több rostban gazdag zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk, míg csökkentetett mennyiségben cukrot és telített zsírokat tartalmazó ételeket, így csökkenthetjük az elhízás kockázatát. Emellett érdemes a só bevitelt redukálni, hiszen túlzott használata növeli a magas vérnyomás kockázatát, ami infarktushoz is vezethet.(1)

4. Mozogjunk rendszeresen!

A rendszeres mozgás rendkívül jótékony hatást gyakorol szívünk egészségére több szempontból is. Akik hetente háromszor 1-1 órát mozognak, nagy eséllyel elkerülik az elhízást, tehát megelőzik a túlsúly által okozott szívbetegségeket.(4) Javasolt legalább 30 perc/nap, 5 nap/hét mérsékelt intenzitású fizikai aktivitás (azaz 150 perc/hét) vagy 15 perc/nap, 5 nap/hét erős intenzitású fizikai aktivitás (azaz 75 perc/ hét), vagy ezek kombinációj, melyeket legalább 10 perces szakaszokban lehet elvégezni. Rövidebb időtartamú gyakorlat (azaz 10 perc) is megfelelő kondícióval nem rendelkező egyéneknél.(1)A lipidX lipid
glicerinből v. egyéb többértékű alkoholokból és hosszú szénláncú zsírsavakból felépülő, vízben nem, de zsíroldó szerekben oldódó molekula
kontroll vagy testtömeg menedzsment esetében hosszabb időtartamú gyakorlat, 40 illetve 60-90 perc/nap javasolt. A gyakorlatok pozitív hatással vannak a vérkeringésre és erősítik a szívet. A legtöbbször említett, legértékesebb mozgásforma a futás, melyet célszerű a friss levegőn végezni. A természetben nyugodtabbá válunk, és lehetőségünk nyílik az egésznapi stressztől megszabadulni.

Friss kutatások szerint a napfénynek olyan jótékony hatása is van, amiről eddig nem hallhattunk. Felszabadítja a bőrben tárolt nitrogén-monoxidot, amely folyamat a magas vérnyomás csökkenését eredményezi. Ez esetben nem a D-vitamin éri el ezt a hatást, hanem az UV sugárzás.(5) Természetesen vigyázni és a mértékletességet megtartani itt is érdemes, hiszen ha túl sok napfénynek tesszük ki bőrünket, az könnyen bőrrákhoz vezethet. .

5. Tudatosan szedjünk gyógyszert a hatékony megelőzés vagy akár létező betegség orvoslása érdekében!

A tudatos életmódhoz hozzátartozik a megfelelő gyógyszer szedése mind megelőzés, mind a betegség kezelése céljából. Az Aspirin® Protect 100 mg megakadályozza a kóros mértékű vérrögképződést, így csökkentve az infarktusX infarktus
belső szervet tápláló verőér eldugaszolódása miatt létrejövő, többnyire ék alakú elhalás
előfordulásának kockázatát. Hatóanyaga, az acetilszalicilsav megakadályozza a vérlemezkék kóros összetapadását, és ezáltal az ereket szűkítő vagy elzáró vérrögök képződését.(6) Kis dózisú aspirin megfontolható elsődleges szív- és érrendszeri megelőzésre magas kockázatú, 40-70 év közötti felnőtteknél, akiknél nincs megnövekedett vérzési kockázat. A kis dózisú aspirin nem alkalmazható rutinszerűen elsődleges kardiovaszkulárisX kardiovaszkuláris
a szívhez és az érrendszerhez tartozó, szív- és érrendszeri
megelőzésre
70 évnél idősebb felnőtteknél (7,8)

Szerző:

Boromisza Piroska

Hivatkozások

  • (1) Piepoli MF, Hoes AW, Agewall S, et al. 2016 European Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice: The Sixth Joint Task Force of the European Society of Cardiology and Other Societies on Cardiovascular Disease Prevention in Clinical Practice (constituted by representatives of 10 societies and by invited experts)Developed with the special contribution of the European Association for Cardiovascular Prevention & Rehabilitation (EACPR). Eur Heart J. 2016;37(29):2315-2381. doi:10.1093/eurheartj/ehw106. Return to content
  • (2) Onor IO, Stirling DL, Williams SR, et al. Clinical Effects of Cigarette Smoking: Epidemiologic Impact and Review of Pharmacotherapy Options. Int J Environ Res Public Health. 2017;14(10):1147. Published 2017 Sep 28. doi:10.3390/ijerph14101147. Return to content
  • (3) Teissedre PL, Stockley C, Boban M, Ruf JC, Ortiz AM, Gambert P, Flesh M. The effects of wine consumption on cardiovascular disease and associated risk factors: a narrative review. OENO One, 52(1), 67-79. Return to content
  • (4) Piercy KL, Troiano RP, Ballard RM, et al. The Physical Activity Guidelines for Americans. JAMA. 2018;320(19):2020-2028. doi:10.1001/jama.2018.14854. Return to content
  • (5) Weller RB, Wang Y, He J, et al. Does Incident Solar Ultraviolet Radiation Lower Blood Pressure?. J Am Heart Assoc. 2020;9(5):e013837. doi:10.1161/JAHA.119.013837. Return to content
  • (6) Betegtájékoztató: Információk a felhasználó számára – Aspirin® Protect 100 mg (acetilszalicilsav) gyomornedv-ellenálló bevont tabletta (OGYI-T -5950/01-02; OGYI-T -5950/05-09)
    A betegtájékoztató engedélyezésének dátuma: 2020 január. A hatályos „Betegtájékoztató” teljes szövegét megtalálja az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet www.ogyei.gov.hu/gyogyszeradatbazis/ honlapján
    Return to content
  • (7) J Michael Gaziano, Carlos Brotons, Rosa Coppolecchia et al ; the ARRIVE Executive Committee. Use of aspirin to reduce risk of initial vascular events in patients at moderate risk of cardiovascular disease (ARRIVE): a randomised, double-blind, placebo-controlled trial. Lancet. 2018 Sep 22;392(10152):1036-1046. Return to content
  • (8) Donna K Arnett, Roger S Blumenthal, Michelle A Albert et al. 2019 ACC/AHA
    Guideline on the Primary Prevention of Cardiovascular Disease: A Report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Clinical Practice Guidelines. Circulation . 2019 Sep 10;140(11):e596-e646.
    Return to content

A cikk az Aspirin® Protect forgalmazója, a Bayer Hungária Kft. megbízásából készült.

Kapcsolódó cikkek a témában:

Az Aspirin® Protect tabletta szedése ajánlott magas és igen magas szív és érrendszeri kockázattal rendelkezőknek heveny szívizomelhalás (miokardiálisX miokardiális
szívizomhoz tartozó
infarktusX infarktus
belső szervet tápláló verőér eldugaszolódása miatt létrejövő, többnyire ék alakú elhalás
) és strokeX stroke
agyi keringészavar, szélütés (két fő formája a vérzéses és az iszkémiás stroke)
kockázatának csökkentésére szív- és érrendszeri kockázati tényezőkkel rendelkező, 45-79 év közötti férfi és 55-79 év közötti nőbetegek esetében, a haszon/kockázat (pl. gyomor-bél rendszeri vérzés) arány értékelését követően.

Acetilszalicilsav tartalmú, vény nélkül kapható gyógyszer. Bayer Hungária Kft. 1123 Budapest, Alkotás u. 50

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!