Mozogjunk a nyaralás alatt is! Túratippek kiránduláshoz, biciklizéshez

A nyaralást kirándulással és kerékpározással változatosabbá tehetjük. Könnyű rákapni a túrázás vagy a bringázás ízére. Megéri, mert testnek és léleknek is jót tesz.

Ön soha nem érezte még, hogy unalmasan telik a nyaralás? Netán az egész napos punnyadástól elfáradt és rosszkedvű lett? Járt már úgy, hogy szabadság alatt felszedett pár kilót? Akár igen, akár nem, érdemes kipróbálni az aktív nyaralást! Meglátja, ez sokkal pihentetőbb és szórakoztatóbb, mint az egyhangú semmittevés, ráadásul egészségesebb is. A nyaralás remek alkalom arra, hogy kicsit többet mozogjunk, mint általában.

Mozogjunk a nyaralás alatt is!

Bárhol is töltjük a vakációt, kirándulni mindenütt lehet, és egyre több helyen bérelhetünk kerékpárt. Az aktív nyaralás akár kezdete is lehet az életmódváltásnak, amellyel hosszú távon csökkenthetők a keringési betegségek kockázatai.

Hegyre fel!

Akár közeli, akár messzi tájakra utazunk, érdemes a környék természeti szépségeit is felfedezni. Egy egész napos kirándulás a hegyekben erőnlétünknek és keringésünknek is jót tesz. Fontos azonban, hogy mindig edzettségünknek megfelelő útvonalat válasszunk. 2000 méterről lélegzetelállító a kilátás, de a feljutás is az lehet. Nem biztos, hogy egy kezdő túrázó képes ilyen magasra felmászni, pláne ha nehezebb a terep, hosszabb meredek szakaszokkal tarkítva. Elsőre egy tíz kilométeres gyalogtúra is sok lehet, és ne felejtsük el, hogy a hegyről le is kell jönni. Sok kirándulóhelyre lehet eljutni autóval, és onnan indulva kényelmes körsétákat lehet tenni a környék egy-egy látnivalójához, romokhoz, kilátókhoz, barlangokhoz, vízesésekhez. Hacsak nem ismerjük jól a terepet, mindig legyen nálunk turistatérkép, még egy kicsinek tűnő rengetegben is könnyű eltévedni.

Az erdei-hegyi túrázás mindenképpen egészséges, hiszen ilyenkor a szabadban mozgunk. A fizikai erőkifejtés, a friss levegő, a hullámzó erdők, mezők látványa ráadásul boldogságérzéssel tölti el az embert, ezért a kirándulás különösen alkalmas arra, hogy egy kicsit elfeledkezzünk a napi stresszről, és feloldódjunk. Ha jól választjuk meg a tempót és távot, edzésnek is felér, pláne, ha rákapunk a kirándulás ízére, és a nyári élmény hatására rendszeres hétvégi programmá tesszük. Néhány alkalom után könnyebben érünk fel a csúcsra, ami egyre feljebb is lehet, miközben szinte észrevétlenül nő a megtett kilométerek száma.

Túratippek:

Kis körút a Pilisben

Útvonal: Lajos-forrás–Dömörkapu–Lajos-forrás

A Szentendrétől néhány kilométerre található Lajos-forrás kedvelt kirándulóhely. A forrás alatti réten kialakított tűzrakóhelyek várják a piknikezőket, de innen indulva túrákat is lehet tenni. A forrás mellett kihelyezett turistatérképről választhatunk hosszabb vagy rövidebb útvonalat is. A Dömörkapuig és vissza kényelmes tempóban, néhány emelkedővel-lejtővel, kisebb-nagyobb vadregényes bozótosokkal tarkított terepen körülbelül kétórás 5-6 kilométeres könnyű körsétát tehetünk. Dömörkapuig autóval is elmehetünk, innen a Bükkös-patak menti turistautat követő erdészeti úton akár babakocsival is lehet tenni egy rövid sétát a Bükkös-patak mentén kialakított erdei pihenőhelyig és vissza.

Csúcshódítás a Mátrában

Útvonal: Mátrafüred–Kékestető–Mátrafüred

Az ország legmagasabb hegycsúcsának megmászása némi edzettséget igényel. A 400 méteres magasságban lévő Mátrafüredről 600 méteres szintkülönbséget és kb. 10 kilométert leküzdve, sok helyen köves, nehéz és meredek terepen vezet az út a Kékestetőre. A tévétoronyból feltáruló látványért mégis megéri felkaptatni a piros sáv jelzést követve. Lefelé a zöld sávon körülbelül ugyannyi az út vissza Mátrafüredre, csak kissé még „görgősebb” köveken, mint felfelé. A mintegy 20 kilométeres túrára egy teljes napot kell szánni, és közben nem sok idő marad pihenésre. Ide csak túracipőben, kellő mennyiségű folyadékkal felszerelve induljunk el. 

Mátrafüredről vezetett túrák is indulnak, és a központban túra- vagy Nordic Walking-botot is lehet bérelni. 

Bakancsban a Balaton környékén

A Balaton-felvidéki Nemzeti Park közel 60 ezer hektárja a Balaton-felvidék régiót és a Fekete István Tüskevárából sokak számára ismerős Kis-Balaton területét foglalja magába. Öt nagyobb tájegysége: a Balaton-felvidék, a Déli-Bakony egy része, a Tapolcai-medence, a Keszthelyi-hegység és a Kis-Balaton medencéje. A táj arculatát, érdekes, olykor meghökkentő földtani képződmények, különleges növények, a történelmet köveikben őrző vármaradványok határozzák meg. A Balaton környéki kirándulásokhoz nem kell speciális túrafelszerelés, a látványos helyszínek bárki számára elérhetők. A nemzeti park igazgatóságának honlapján megtalálható a tájegységek leírása, a látnivalók bemutatása és a javasolt tanösvény útvonalak is.Íme néhány tipp:

Tihany

Lóczy–Gejzír sétaút

A18 kilométerhosszú körút elsősorban a Tihanyi-félsziget geológiai érdekességeire hívja fel a figyelmet. Állomásai: Nyereg-hegy, Csúcs-hegy, Gejzírmező, Aranyház, Kiserdő-tető, Óvár, Barátlakások.

Káli-medence

Theodóra tanösvény

A 8 kilométeres körsétaút a Káli-medence délnyugati részén, a Kékkúti Ásványvíz Zrt. palackozóüzemétől, a Theodora Kereki forrástól indul, majd a Sásdi patak mentén a Kornyi-tó irányába vezet. A látogatók 15 állomáson keresztül ismerkedhetnek a térség természeti kincseivel, gazdag vízkészletével és a Theodora ásványvizek eredetével.

Tapolcai-medence

Badacsony, Geológiai és botanikai tanösvény

A körülbelül4 kilométerhosszú, önmagába visszatérő tanösvény a vulkáni hegyek geológiájával, növény- és állatvilágával ismereti meg a látogatókat. A Badacsony-hegy déli oldalán a Kisfaludy-ház felől közelíthető meg.

Szent György-hegyi „Bazaltorgonák” tanösvény

A közel4 kmhosszú, önmagába visszatérő, hét állomásból álló tanösvény a volt raposkai bányaudvarból (megközelíthető Tapolca felől) indul. Végigsétálva rajta a Szent György-hegy földtörténetével, növényvilágával ismerkedhetnek a kirándulók, a jégbarlang állomás mellett a legismertebb és legérdekesebb látnivalóját a bazaltorgonák jelentik. A 414 méteres magas hegytetőről csodás panoráma tárul fel, a környező hegyek azonosításában tájékoztató tábla segít.

Magas-Bakony

Boroszlán tanösvény

A tótól kissé távolabb a Bakony erdeiben vezet ez a mintegy 7 kilométeres sétaút. Bakonybéltől néhány kilométerre, a Magas-Bakonyt átszelő Gerence-patak szurdokvölgyéből indul észak felé, 240 méterről visz fel 520 méterre a Kőris-hegyre, ahonnan visszafordul, és az Öreg-Szarvad-árok völgyén ereszkedik le az autóspihenőhöz. A teljes körút rövidebb változata csupán 2 kilométer: az Odvaskői-barlangnál letérve egy lépcső visz le a völgybe, és onnan a kiindulási helyhez.

Kis-Balaton

Kányavári-sziget, „Búbos vöcsök” tanösvény

A Zalavár és Balatonmagyaród közötti útszakaszról megközelíthető tanösvény közel2 kilométerhosszú, egész évben látogatható, 15 állomása kifejezetten a Kis-Balaton madárvilágát mutatja be.

Somló

Kitaibel tanösvény

A híres botanikus, Kitaibel Pál nevét viselő,3 kmhosszú, 9 állomásból álló önmagába visszatérő tanösvény a Marcal-medence magányos tanúhegyének, a Somlónak különleges lenyűgöző bazaltformáit, ritka növény- és állatfajait mutatja be. Az ösvény a 8-as útról leágazó, a Somló felé vezető bekötőútról közelíthető meg, az első állomás a hegy oldalában, a Margit-kápolnánál található.

Kirándulás két keréken

Vidéken nélkülözhetetlen közlekedési eszköz a bicikli, de a fővárosban is egyre többen használják. Vakáció idején pedig sokan hódolnak a terepbringázásának. A természetben biciklizni a legegészségesebb, ilyenkor nem benzingőzt szívunk be, hanem friss levegőt, tekerés közben erősödünk, a tempót kicsit megnyomva a pulzusunkat is felpörgethetjük, ezzel serkentve vérkeringésünket. Ám a kerékpározás veszélyes is, hiszen nagy sebességgel robogva egy bukás akár végzetes is lehet. Ezért fontos betartani a szabályokat, és ismerni korlátainkat. Kezdő bringásoknak érdemes forgalommentes terepen gyakorolni, és a távot fokozatosan növelni. Tíz kilométert nem olyan nehéz letekerni, de ha a kiindulási ponttól ennyire távolodunk el, még vissza is kell tekerni, és az már kétszer annyi. Bringatúrára csak frissen átnézett és KRESZ-ben előírt felszereléssel ellátott kerékpárral induljunk el, legyen nálunk kulcskészlet, defektjavító és pumpa.

Merre kerékpározzunk itthon és külföldön?

Az Európát behálózó EuroVelo kerékpárutakon a kerékpározás szerelmesi bejárhatják az egész kontinenst. A teljes úthálózatot 60 ezer kilométeresre tervezik, eddig körülbelül az egyharmada készült el. Az EuroVelo6 és EuroVelo11 Magyarországon is áthalad. Előbbit a folyók útjának is nevezik, Franciaországban, Nantes-től indul a Loire vonalát követve, majd a Duna mentén a Fekete-tengerig vezet. Az EuroVelo11-en a Tisza mentén kb. 300 kilométert lehet megtenni itthon, Sátoraljaújhelytől Szegedig. A Balaton mellett nyaralók közül sokan pattannak kerékpárra strandra, boltba menet, de népszerű a balatoni kerékpártúra is. Ám nem árt tudni, hogy a tó körül csak részben van kiépített kerékpárút, bizonyos szakaszokat kisebb-nagyobb forgalmú közúton kell megtenni.

Bringával a Fertő-tó körül

A Fertő-tó körül a Balf és Fertőrákos közötti szakasz kivételével végig kiépített kerékpárút vezet, a teljes túra hossza130 kilométer, a közepes nehézségű utat gyakorlott kerékpárosok szerint 2-4 nap alatt kényelmesen meg lehet tenni. A nyugati part dimbes-dombos, a keleti sík vidék. A tó környéki településekre és a tájvédelmi területekre vezető utakon rövidebb bringás kirándulások, kitérők tehetők. Kerékpárral könnyű eljutni a kijelölt strandokra is, ha egy kis felfrissülésre vágyunk. A településeken általában helyben is lehet bérelni kerékpárt, és szervezett túrákhoz is lehet csatlakozni.

Tisza-tavi könnyed biciklizés

A Tisza-tavi kerékpártúrának kezdők is bátran nekivághatnak. A kerékpárút végig a gát tetején vezet, tehát teljesen sík terepen kell tekerni, nincsenek útközben megerőltető emelkedők. Nem véletlenül ez Európa leglaposabb kerékpárútja. A teljes tókör kb. 100 km-es, ennyit két nap alatt kényelmesen meg lehet tenni, és közben marad idő gyönyörködni az alföldi tájban, és megmártózni a Tisza-tóban. A Tisza-tavi települések: Abádszalók, Kisköre, Poroszló, Tiszaderzs, Tiszafüred, Tiszanána, Tiszaörvény, Tiszavalk.

Az Aspirin® Protect tabletta szedése ajánlott heveny szívizomelhalás (miokardiális infarktus) kockázatának csökkentésére szív- és érrendszeri kockázati tényezőkkel rendelkező, 45–79 év közötti férfi- és 55–79 év közötti nőbetegek esetében, a haszon/kockázat (pl. gyomor-, bélrendszeri vérzés) arány értékelését követően.

Hatóanyag: acetilszalicilsav. Vény nélkül kapható gyógyszer. Bayer Hungária Kft. 1123 Budapest Alkotás u. 50.

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!