Ez a weboldal sütiket használ. Az európai uniós jogszabályok értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy módosítsa adatvédelmi beállításait.
További információk Engedélyezem

Tippek, miként őrizzük meg szívünk egészségét!
Fókuszban a jóga és a légzőgyakorlatok

Stressz és feszültség mind részei hétköznapjainknak. Munkahelyünkön a sok-sok feladat intézése, otthonunkban a feszült légkör, megoldatlan családi problémák, vezetés közben a forgalmi dugók és még sorolhatnánk a számtalan stresszhelyzetet, melyekkel minden nap meg kell birkóznunk. Nem az a megoldás, hogy homokba dugjuk a fejünket és nem veszünk róluk tudomást. Ismerjük fel őket és bátran szembenézünk velük!

Jóga és pranayama a szívünk egészségéért

Amikor a stressz ennyire folyamatosan jelen van életünkben, az emberi szervezet az adrenalin mellett kortizolt is kiválaszt, mely hormon a vérnyomás emelkedéséért felelős, és fokozza a szervezetben a folyadék visszatartását. A gyakori stresszhelyzetekben élőknél ez a stresszre adott egyébként teljesen normál reakció állandósulhat és a magas vérnyomás, szapora pulzus, verítékezés, esetleg légszomj kórossá válhat, betegségeket okozhat, mint pl. a szívbetegség. Nagyon fontos, hogy ezeket a helyzeteket valamilyen módon feloldjuk!

Győzzük le a stresszt jógával és pranayamával, azaz légzőgyakorlatokkal!

Az egyik legegyszerűbb és leghatásosabb módszer a kikapcsolódásra egy 15-20 perces jóga gyakorlatsor. Jógázás után frissen és energiával telve folytathatjuk napunkat. A pranayama, mely a levegő felvételének, egyenletességének, kontrolálásának és irányításának folyamatát jelenti, tisztítja a testünket azáltal, hogy eltávolítja a méreganyagokat és pozitív energiával tölt fel bennünket. Segít megtisztítani az ereket, és ezáltal a szívet is. Azonban mint mindig, most is fontos, hogy azok, akik komoly szívbetegségben szenvednek, lassabban és óvatosabban kezdjenek neki a gyakorlatoknak, lépésről lépésre haladjanak. Leghatásosabb reggel a friss levegőn végezni a feladatsort és garantáltan jobban fogjuk érezni magunkat tőle. Segít megszabadulni az indulatoktól, problémáktól, kitisztítja az elmét és ellazít.

Mit tehetünk még?

Sportoljunk! - A legfontosabb az állandó testmozgás, akár reggel és este is. Futás, kocogás, gyaloglás, mind elősegítik a megfelelő véráramlást. Segítenek a szívnek a helyes pumpálásban és csökkentik a szívroham esélyét. A reggel és este is elvégzett testmozgás pedig akár 600-900 kalóriát is eléget egy nap, ez pedig fenntartja a megfelelő vérnyomásszintet. Minél többet izzad az ember, annál hatékonyabb az edzés, ugyanis ezzel csökken a vércukorszint, ami jótékony hatással lehet a cukorbetegek számára.

Aludjunk egy jót! - A sok munka és elfoglaltság miatt sok embernek felborul az alvásrendszere, és kevesebb órát tölt pihenéssel, mint amennyi szükséges lenne. Egy kutatás szerint azonban azok, akik legalább 6-8 órát alszanak minden nap, kisebb eséllyel szenvednek később szívbetegségben. Egy jó alvás mindig segítségére lesz a szívnek!

Vegyük kezünkbe a súlyunkat! - A túlsúly növeli a szívroham, a magas vérnyomás és a cukorbetegség kialakulásának kockázatát. A mindennapos testmozgás segít megszabadulni a fölösleges kilóktól és ezáltal az említett betegségektől is. A testmozgás lehet futás is vagy jóga, a lényeg a mozgás és a saját magunkkal való törődés!

Mondjunk nemet az alkoholnak és a cigarettának! - Az alkohol fogyasztás és a dohányzás növelik a magas vérnyomás kialakulásának veszélyét. Ezen kívül okozhatnak szívrohamot, vagy tüdő- és májproblémákat. Nem kérdés, hogy a cigarettát le kell tenni, az alkoholt pedig csak korlátozott mennyiségben szabad fogyasztani.

Nézzünk szét a családban! - Tanulmányozzuk a felmenőink egészségi állapotát, ugyanis ha valakinek már volt szívbetegsége a családban, akkor lehetséges, hogy újra előfordulhat az öröklődés miatt. Fontos, hogy ez a tudatosság része legyen az egészséges életmódunknak, és rendszeresen ellátogassunk az orvoshoz, hogy megelőzhessük a bajt.

Ellenőrizzük rendszeresen vérnyomásunkat! - Jógával és pranayamával egyébként jelentősen hozzájárulhatunk vérnyomásunk kordában tartásához, melyet ha nem kezelünk, érelzáródásokhoz is vezethet.

Ne féljünk a gyógyszertől! - Ha igazán tudatosak vagyunk, gyógyszerek rendszeres szedésével is megelőzhetőek a szív- és érrendszeri problémák. Az Aspirin® Protect 100mg acetilszalicilsavat tartalmazó gyógyszer. Napi 1 tabletta beszedése megakadályozza a vérlemezkék kóros összetapadását, s ezáltal az ereket szűkítő vagy elzáró vérrögök képződését, így csökkentve az infarktus előfordulásának kockázatát.

L.HU.MKT.PH.02.2016.0007

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!