Ünnepi lakoma lelkiismeret-furdalás nélkül

A karácsony és a szilveszter fénypontja az ünnepi asztal, nálunk jellemzően roskadásig rakva hizlaló, egészségtelen, ámde ínycsiklandó és asd finom fogásokkal. Feloldható-e az ellentmondás az ünnepi lakoma és az egészséges menü között?

Az egészséges étkezést sokan felfüggesztik az ünnepek idejére, mondván a hagyományos ételek nélkül nem karácsony a karácsony, és nem szilveszter a szilveszter. Akinek azonban tartania kell a diétát, annak néhány napos dőzsölés is ártalmas lehet. Érdemes végiggondolni, milyen közös elemei vannak az egészséges és a tipikus karácsonyi fogásoknak, és az egyezésekből kiindulva tervezni meg, hogy mi kerül az ünnepi asztalra. Gyurcsáné Kondrát Ilona dietetikus szerint csupán egy kis leleményességgel és elszántsággal az ünnepek alatt is betarthatóak az egészséges táplálkozás alapelvei.

Mediterrán finomságok: hal és zöldség

Ünnepi lakoma lelkiismeret-furdalás nélkül

Az egészséges étrend leginkább a mediterrán konyhában lelhető fel, többek között azért, mert abban sok hal szerepel. A dietetikus arra hívja fel a figyelmet, hogy Magyarországon a halfogyasztás sajnos messze elmarad a mediterrán országokéitól, ám a karácsonyi menübe nagyon is jól beleillik a hal. Többféle formában is az asztalra kerülhet: halászléként vagy főfogásként is.

Javaslata szerint a halászlét érdemes kevésbé zsírosan, kevesebb tésztával vagy a nélkül elkészíteni. Főfogásként viszont nem rántott halat, hanem csőben sütött változatot ajánl. Még jobb, ha zöldfűszerekkel natúran grillezzük meg a halszeleteket. Ha a család szereti a halat, érdemes beruházni egy egész fogasba, és egyben meggrillezni. Nemcsak könnyen elkészíthető, hanem nagyon finom, és ami nem mellékes, egészséges is.

Ugyancsak a mediterrán konyha jellemzője a sok zöldség, ezeket levesként vagy köretként is beilleszthetjük az ünnepi menübe. Ott van például a többféle zöldségből rántás nélkül készített kertészleves, amely friss petrezselyemmel megszórva látványos, finom és természetesen egészséges fogás. A párolt zöldség, akár friss, akár mirelitzöldségből készítjük, feldobja a húsételt. Nyers salátát is készíthetünk, paradicsomból, paprikából, póré- vagy lilahagymából, kínai kelből, rukkolából, jégsalátából, olívabogyóból, olívaolajjal, citrommal ízesítve. 

Soványabb húsok kevesebb zsiradékkal

Karácsonykor nem maradhat ki a pulyka a menüből, de miért ne készíthetnénk a megszokottól eltérően. Érdekes ízfolt lehet, ha tejfölösen-fokhagymásan sütjük meg. Kondrát Ilona receptje szerint a lisztbe forgatott, olívaolajban elősütött szeleteket tegyük tűzálló tálba, és öntsük nyakon fokhagymával elkevert tejföllel. Jól illik hozzá a zöldségköret, de pirított burgonyát vagy rizst is kínálhatunk mellé. Aki kedveli a sós és édes ízek párosítást, készítheti gyümölccsel is a pulykasültet, például aszalt szilvával, almával, ananásszal, naranccsal.

A töltött vagy székelykáposzta szintén tipikus magyaros ünnepi ételek, a legtöbb háztartásban ilyenkor többnapi adag rotyog, a legnagyobb fazékban. Nem érdemes kihúzni a gyufát azzal, hogy nem készítjük el, inkább egy kis fortéllyal igazítsuk „egészségesebb irányba”. Mivel a káposzta eleve egészséges, érdemes az arányokkal játszani: az egészségtudatos háziasszony vastagabb káposztarétegekkel, kevesebb rizzsel és sovány darált hússal, pl. pulykacombbal könnyítheti a töltött káposzta zsíros töltelékét, és egy gondolatnyival kevesebb kolbászt tesz bele, a székelykáposztát pedig szalonna helyett füstölt hússal ízesíti – mondja a szakember. A székelykáposztába sovány csirkemellkockákat is becsempézhetünk, és almával, aszalt szilvával tehetjük pikánsabbá és egészségesebbé.

Gyümölcsös desszertek

A bejgli nélkül tényleg nincs karácsony, de nem kell annyit sütni, hogy még húsvétkor is legyen belőle – figyelmeztet Kondrát Ilona. Hozzáteszi, csak mértékkel fogyasszunk belőle, három szelet helyett csak egy-egyet, inkább színesítsük a desszertsort gyümölcspudinggal vagy gyümölcssalátával. Utóbbit egy kis édesítővel, citromlével és apróra vágott friss mentával bolondíthatjuk meg. Az őzgerinc formában kihűtött áfonyás tejbegríz szintén ínycsiklandó alternatívája lehet a hizlaló, nehéz süteményeknek.

Szerencsét hozó sovány malacka

Szilveszterkor már csak babonából is malacsültet kell enni, ezzel nincs mit tenni, azért nem árt, ha egy kicsivel vékonyabb a húson a zsírréteg, és csak keveset fogyasztunk belőle. A szilveszteri vacsorának is része lehet a zöldsaláta olívával meglocsolva, a majonézes öntetekről jobb lemondani. Az óév búcsúztatásakor óhatatlan, hogy koccintgat a társaság, ám az alkoholfogyasztásnak fontos mértéket szabni. Egy-két pohár vörösbor általában nem árt, ám érdemes a mennyiség helyett a minőségre helyezni a hangsúlyt.

Az Aspirin® Protect tabletta szedése ajánlott heveny szívizomelhalás (miokardiális infarktus) kockázatának csökkentésére szív- és érrendszeri kockázati tényezőkkel rendelkező, 45–79 év közötti férfi- és 55–79 év közötti nőbetegek esetében, a haszon/kockázat (pl. gyomor-, bélrendszeri vérzés) arány értékelését követően.

Hatóanyag: acetilszalicilsav. Vény nélkül kapható gyógyszer. Bayer Hungária Kft. 1123 Budapest Alkotás u. 50.

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!